körkorts tips

Jag fick en frågan i en kommentar om mitt körkort. personen var anonym (kommentera gärna det här om du läser det så jag får veta vem du är) och frågade om tips på ställen att köra i Södertäljeområdet och hur min uppkörning var.
Svaret blev så långt så jag gör det till ett inlägg istället.


Bästa tipset jag har är nog att övningsköra så mycket som möjligt inne i centrum, där kan du träna bort din nervositet. Jag hatade att köra mitt i centrum för jag fick panik när det var bilar, folk och cyklister överallt. Men min körskollärare fick mig att övervinna det genom att köra mycket där.

Min runda på uppkörningen kommer jag knappt ihåg om jag ska vara ärlig. Jag var jättenervös innan men det släppte direkt när jag satte mig i bilen. Jag fick köra på ställen jag aldrig varit på förut, både i centrum och på någon skogsväg utanför stan. Jag fick mycket korsningar, rondeller, start i backe, backa runt hörn ja allt kändes det som. Jag kommer ihåg att jag pushade på mig själv i huvudet och tänkte att "klart jag kommer klara det här, lätt som en plätt" Anledningen till att jag inte kommer ihåg rundan jag körde är nog dels för att det var ett ställe jag aldrig varit på, och dels för att jag var så koncentrerad på det jag gjorde. När vi kom tillbaka och han sa att jag klarat det kändes det som att en sten släppts från bröstet.
Tack vare att jag fick en hyffsat "svår" uppkörning så blev jag väldigt tuff på en gång. Körde tex min pappa till arlanda ensam endast några dagar efter uppkörningen.

Sammanfattningsvis: tänk positivt - "jag kan"slappna av, och öva mycket på det som gör dig nervös. Lycka till :)



jag och rosa lappen firar 2 år den 12 oktober - prövotiden går ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback